امروز : پنج شنبه، 20 مرداد 1401
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • پیوندها
  • اوقات شرعی
  • آب و هوا
  • RSS

 تژگاه

تبلیغات
  • صفحه نخست
  • سرویس خبر
    • سیاست
    • اقتصاد
    • فرهنگ
    • ورزش
    • عمومی
    • اندیشه و مذهب
  • دفاع مقدس
    • شهدا
    • رزمندگان
    • دانشنامه جنگ
    • گالری دفاع مقدس
  • مردم شناسی
    • ایلات و عشایر
    • آداب و رسوم
    • فرهنگ و باور
    • ادبیات و موسیقی
    • تاریخ و جغرافیا
    • وسایل و معیشت
    • مشاهیر و مفاخر
    • گالری مردم شناسی
  • بالاگریوه
  • گردشگری
    • اماکن تاریخی
    • اماکن تفریحی
    • اماکن زیارتی
    • طبیعت گردی
    • سوغات سفر
    • -->
    • صنایع دستی
    • غذاهای محلی
    • سفر نامه ها
    • گالری گردشگری
  • خانواده
    • آرایش و زیبایی
    • مد و پوشاک
    • سلامت و بهداشت
    • فن خانه داری
    • آشپزباشی
    • کودک و نوجوان
    • زنان و دختران
  • ویژه ها
    • گفت و گو
    • مصاحبه
    • یادداشت
    • شنیده ها
    • دیدگاه شما
    • گوناگون
    • کشوری
    • بین الملل
  • چند رسانه ای
    • عکس
    • فیلم و صوت
    • پوستر و نقاشی
    • گرافیک و کاریکاتور
  • علمی پژوهشی
    • پژوهش
    • مقاله
    • کتاب
    • علم وفناوری
  • گزارش
  • وبلاگ ها
  • انتخابات
عضویت    ورود
ورود به سایت
 مرا ببر ز خاطرت!
بازیابی رمز ورود
  • همایش نویسندگان نو قلم در قزوین با حضور زهرا دریکوند کوچکترین نویسنده کشور در حوزه ایثار و شهادت
  • فتوحی شهردار خرم آباد: احداث بلوار شهید میررضایی در دستور کار است
  • تقدیر و تشکر از خدمات رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان
  • به پاس خدمات جناب سرهنگ حدادی فرمانده سابق کلانتری 18گلدشت
  • به پاس زحمات جناب سرهنگ دولتشاهی فرمانده سابق انتظامی شهرستان خرم آباد
  • دانش آموز لرستانی کتاب حاج قاسم و بچه ها را نوشت
  • تجلیل مهندس قاسمی از کوچکترین نویسنده کشور و استان
  • اهدای «نشان سلیمانی» به کوچکترین نویسنده کشور در مورد سردار دل‌ها
ویـژه
همایش نویسندگان نو قلم در قزوین با حضور زهرا دریکوند کوچکترین نویسنده کشور در حوزه ایثار و شهادت
همایش نویسندگان نو قلم در قزوین با حضور زهرا دریکوند
فتوحی شهردار خرم آباد: احداث بلوار شهید میررضایی در دستور کار است
فتوحی شهردار خرم آباد: احداث بلوار شهید میررضایی در دستور
تقدیر و تشکر از خدمات رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان
تقدیر و تشکر از خدمات رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران
به پاس خدمات جناب سرهنگ حدادی فرمانده سابق کلانتری 18گلدشت
به پاس خدمات جناب سرهنگ حدادی فرمانده سابق کلانتری 18گلدشت
به پاس زحمات جناب سرهنگ دولتشاهی فرمانده سابق انتظامی شهرستان خرم آباد
به پاس زحمات جناب سرهنگ دولتشاهی فرمانده سابق انتظامی
دانش آموز لرستانی کتاب حاج قاسم و بچه ها را نوشت
دانش آموز لرستانی کتاب حاج قاسم و بچه ها را نوشت
تجلیل مهندس قاسمی از کوچکترین نویسنده  کشور و استان
تجلیل مهندس قاسمی از کوچکترین نویسنده کشور و استان
اهدای «نشان سلیمانی» به کوچکترین نویسنده کشور در مورد سردار دل‌ها
اهدای «نشان سلیمانی» به کوچکترین نویسنده کشور در مورد سردار
بالاگریوه
تبلیغ شهیدان قلاوند.جهت دیدن تصاویرکلیک کنید
گالری ویدئو
گالری ویدئو
تبلیغات
لینکهای مفید
  • خانه دکتری | سایت تخصصی آزمون دکتری
  • سایت مصطفی / سبزخدا دریکوند
آرشیو
<    «  مرداد 1401  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 گالری تست2
نظرسنجی
تبلیغات تبلیغات
تخت چون بالاگریوه لرستان
مطالب و نکته های بدون شرح
شگفتی مذهب راستین با مذهب دروغین
دسته بندی : مردم شناسی / آداب و رسوم / فرهنگ عامه نسخه قابل چاپ تاریخ : 20 تیر 1394 , 18:55   -   شناسه خبر : 50   -  

«چشم بد» در متون نظم و نثر پارسی

برخی از باورهای سنتی فرهنگ عامه مردم، ریشه در منظومه باورهای یک دین خاص دارد، ولی بسیاری از این باورها ریشه در تاریخ قومیتی و ملی سرزمین مربوطه دارد

نظر خود را درباره این مطلب درج فرمایید.

برخی از باورهای سنتی فرهنگ عامه مردم، ریشه در منظومه باورهای یک دین خاص دارد، ولی بسیاری از این باورها ریشه در تاریخ قومیتی و ملی سرزمین مربوطه دارد.

 

اقوام و ملیت های ساکن در هر سرزمین، در طول تاریخ، فراز و فرود، ادیان و مذاهب مختلفی را شاهد بوده اند و همین مساله به تلفیق باورهای ادیان مختلف، از سوی یک قوم یا ملت انجامیده است. پس، این امکان وجود دارد که یک قوم یا ملت که رسما بر دین (مثلا) «الف» گرویده اند، در منظومه باورهای دینی خود، اموری را پذیرفته باشند که متعلق به دین «الف» نیست، بلکه در اصل متعلق به دین «ب» یا تلفیقی از باورهای دین «الف» و «ب» است.

 

از آنچه بیان شد می توان نتیجه گرفت که لزوما تطابق تام و تمامی بین فرهنگ سنتی عامه و آموزه های یک دین خاص وجود ندارد. بلکه همواره این احتمال وجود دارد که مردم روستا و کوچه بازارهای شهر، به اموری باور داشته باشند که لزوما اعتقاد رسمی دین مقبول آنها نیست. برای این که بدانیم کدام باور، متعلق به دین یا مذهب «الف» است و کدام باور متعلق به آن نیست، یک مرجع تصمیم گیری رسمی وجود دارد و آن روحانیون هر دین و مذهب هستند. برای مثال در بین شیعه و هر یک از فرق اهل سنت، روحانیون و مراجع مخصوص به همان مذهب، محل رجوع سوالات شرعی مردم هستند و به این وسیله، روحانیون بر مبنای کتب و منابع معتبر در هر مذهب، تعیین می کنند که کدام باور دینی و کدام باور غیردینی است. همچنین در بین کاتولیک های مسیحی نیز، کلیسا و پاپ مرجع تعیین حدود و موازین مسیحیت کاتولیکی است.

 

اما باورهای عامه مردم، دارای چنین مرجع مشخصی نیست، بلکه این باورها بسیار گسترده تر از آن است که بتوان یک مرجع مشخص و ممیز برای آنها معرفی کرد، اما یکی از بهترین منابع، برای تشخیص و شناخت باورهای عامه متون ادبی متعلق به هر قوم، ملیت و گویشوران یک زبان است. متون ادبی، اعم از نظم و نثر در قالب صور و انواع ادبی راوی مضامین و مفاهیم و ایده هایی هستند که ریشه در باورهای عامه دارد و چیزی بیرون از فهم عامه نیست؛ چراکه هر شاعر و نویسنده، متعلق به هر عصر و دوره تاریخی، ناچار است همه مفاهیم و مضامین مورد نظر خود را در قالب باورهای عامه ارائه کند، در غیر این صورت، سرودن شعر یا نوشتن متن ادبی، کاری عبث و بی فایده خواهد بود.

 

شاعری که معنای مورد نظر خود را در قالب آنچه مردم می فهمند و به آن باور دارند، عرضه نکند، سخنش را کسی نخواهد فهمید و شعر او بی مخاطب باقی خواهد ماند. اصلا مرجع اعتباربخش به زبان، همان چیزی است که مردم عامی می گویند و به وسیله آن با هم ارتباط برقرار می کنند. بنابراین شاعر و ادیب نیز باید بر مبنای همین ارتباطات، شعر بسراید و نثر بنویسد. حتی شعرای عارف نیز از این قاعده مستثنی نیستند و آنها نیز برای بیان مقاصد و تجربیات عرفانی خود که معمولا بسیار شخصی و درونی است، ناچارند از امثال و حکم و باورهای عامه بهره بگیرند.

 

بنابراین، متون ادبی منبع مناسبی برای پی بردن به باورهای عامه مردم است. از باورهای فرهنگ عامه که در متون ادبی فارسی انعکاس یافته، «چشم زخم» است. چشم زخم در متون ادبی نظم و نثر ادبایی چون نظامی، صائب، کمال الدین اسماعیل، انوری و حافظ مورد اشاره قرار گرفته است. باور به چشم زخم را به دو شیوه می توان در متون ادبی پیگیری کرد: اول با جستجوی تعابیری که مستقیما به معنای «چشم زخم» (به همان معنای مرسومی که ما از آن می فهمیم) است و دوم با جستجوی تعابیری که به نحو غیرمستقیم این باور را تائید می کند، مثل تعابیری که به آیه «و ان یکاد ...» به عنوان دفع چشم زخم اشاره دارند.

 

الف ـ تعابیری که مستقیما به «چشم زخم» اشاره دارند:

 

در متون ادبی تعابیر مختلفی برای چشم زخم استفاده شده است که مستقیما به همین باور اشاره دارند. در برخی متون از باور به چشم زخم با همان تعبیر «چشم زخم» یاد شده است، مثل:

 

نیل چشم زخم باشد حسن را خط امان/ از هجوم قمری ای سرو خرامان سر مپیچ (صائب)

 

در برخی موارد نیز برای اشاره به چشم زخم از تعبیر «عین کمال» (که تعبیر عربی «چشم زخم» است) استفاده شده است:

 

پناه اهل معانی و افتخار عراق/ که باد عین کمال از جمال تو دور (کمال الدین اسماعیل)

 

همچنین گاه به جای «عین کمال»، تعبیر «کمال» به همین معنای «چشم زخم» به کار رفته است:

 

بحمدالله که با قدر بلندش/ کمالی در نیابد جز سپندش (نظامی: خسرو و شیرین)

 

ب ـ تعابیری که به نحو غیرمستقیم باور به چشم زخم را تائید می کند:

 

در فرهنگ عامه، برای دفع چشم زخم به اشیا و امور مختلفی متوسل می شدند. ذکر همدلانه این موارد در متون ادبی، حتی بدون ذکر تعابیری که مستقیما به معنای چشم زخم است، تائیدکننده چنین باوری است. یکی از اموری که برای دفع چشم زخم به آن متوسل می شدند، ریشه در دین اسلام دارد؛ یعنی آیه «و ان یکاد...»:

 

حضور خلوت انس است و دوستان جمعند/ «و ان یکاد» بخوانید و در فراز کنید (حافظ)

 

ولی تعابیر دیگری که در متون ادبی برای دفع چشم زخم به آنها اشاره شده، مبتنی بر آموزه های اسلامی نیست بلکه منبع و منشا آن فرهنگ عامه است. یکی از این تعابیر، «نیل» است. در فرهنگ عامه برای دفع چشم زخم، خطی از نیل بر چهره کودکان می کشیدند:

 

هر نیل که بر رخش کشیدند/ افسون دلی بر او دمیدند (نظامی: لیلی و مجنون)

 

همچنین نیل به معنای اسفند سوخته نیز در متون به کار رفته است، برای دفع چشم زخم اسپند سوخته را بر پیشانی یا بناگوش کودکان می کشیدند. این معنا با تعابیری چون «نیل کشیدن» یا «نیل زدن» در متون ادبی به کار رفته است:

 

به رنگ و بو بیاراست بوستان خود را/ به گوش های گلستان بنفشه نیل کشید

 

تعبیر دیگری که به نحو غیرمستقیم باور به چشم زخم را تائید می کند «اسپند» است. اسپند دود کردن حتی امروز نیز در میان برخی افرادی که به چشم زخم باور دارند، برای دفع چشم زخم استفاده می شود. در متون ادبی نیز اسپند برای بیان همین معنا به کار رفته است:

 

پوستی خواهم از آن گوسفند/ چشم بد را نیز می سوزم سپند (منطق الطیر)

 

از آن مجمر چو آتش گرم گشتند/ سپندی سوختند و در گذشتند (نظامی: خسرو و شیرین)

 

همچنین تعبیر دیگری که به همین معنا اشاره دارد، «لام» یا «لامچه» است. اسپند سوخته یا مشک و عنبر و لاجورد را برای دفع چشم زخم به شکل لام بر پیشانی کودکان می کشیدند:

 

ای کمال آفرینش را وجود تو الف/ و آنگهش از لاجورد سرمدی بر چهره لام (انوری)

 

از اموری دیگری که برای دفع چشم زخم به آنها متوسل می شدند می توان «دندان گوزن» (که آن را طلا می گرفتند و برای زینت و نیز دفع چشم بد به گردن اطفال می انداختند) و «بادامه» (پیله ابریشم و نگین انگشتری شبیه چشم که از طلا یا نقره بر کلاه کودکان برای دفع چشم زخم می دوختند) را نام برد که هر دو در متون ادبی به همین معنا به کار رفته اند. یک بار دیگر نیز این مطلب شایان ذکر است که این موارد جزئی از فرهنگ عامه بوده است و نه لزوما باور دینی. برای علم به این که یک باور، باور دینی هست یا خیر، باید به منابع و مراجع معتبر همان دین مراجعه کرد. آنچه در متون ادبی آمده، شاهد مناسبی است بر آنچه عموم مردم در زندگی روزمره به آن باور داشتند و براساس آن عمل می کردند.

http://www.aftabir.com/artieuD

شماعلاوه بر نظر می توانید مطالب خود را به ایمیل (info@tezhgah.ir) یا قسمت تماس با ما بفرستید نشر مطالب جنبه خبری و لزوما دیدگاه سایت نیست...
کلید واژه ها:

شما می توانید اخبار مرتبط زیر را هم بخوانید :
سور و سوگ در فرهنگ عامه لرستان و بختیاری 20 تیر 1394 19:00
آتش سراغ کوه‌ «چارتا» لرستان رفت 20 تیر 1394 18:41
شوش از کهن‌ترین مراکز تمدن در جهان است 20 تیر 1394 18:23
باورهای مردم لر بختیاری و لرستان به آب 12 آبان 1395 12:46
غار « کلماکره » از غارهای باستانی و کهن لرستان است که داستانی شگفت انگیز و سرنوشتی پر از راز و رمز دارد. 20 تیر 1394 00:00
نظر دهید
نام شما :
ایمیل شما/اختیاری :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

کد تشخیص از ربات :
          عکس خوانده نمی شود
عدد را وارد کنید :

  • دیدگاه ها، پس از بررسی و تأیید در سایت منتشر خواهد شد .
  • پیام های حاوی تهمت یا افترا، منتشر نخواهد شد .
  • پیام های غیراز زبان پارسی یاغیر مرتبط منتشر نخواهد شد.
  • با نظرات و پیشنهادات خود در تکمیل این مطلب همراه باشید.
  کلیه حقوق این وب سایت برای تـژگـاه محفوظ و بازنشر مطالب با ذکر منبع مجاز است. شما می توانید مطالب خود را به ایمیل یا قسمت تماس با ما بفرستید. نشر مطالب جنبه خبری و لزوما دیدگاه شورای نویسندگان سایت نیست.  طراحی سایت پیشروسافت