ضرورت مقابله با طایفه گرایی
سيد علي حميده کيش- در کهگیلویه وبویراحمد ازدیرباز قوم گرایی و طایفه گرایی یکی از مشکلات و موانع اساسی بوده که منجر به بروز درگیریها ی خونین و فجایع عظیمی گردیده است و حتی رژیم پهلوی از آن در جهت پیشبرد سیاستها و اهداف خاص خود استفاده می برده است که از ذکر مصادیق فراوان ، بدلیل ناخوشایندی آنها خوداری می شود، ولی الحمدالله بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و بویژه بروز جنگ تحمیلی به ورطه ی فراموشی سپرده شد و تا اندازه ای ارزش های اسلامی جایگزین گردید، اما در دو دهه اخیر این معضل چهره خود را در انتخابات اعم انتخابات شوراهای اسلامی یا مجلس شورای اسلامی نشان داده است که براستی یکی از موانع اصلی توسعه سیاسی و شایسته سالاری گردیده است که از جمله دلایل آن ، نبود برنامهریزی درست در حوزه فعالیتهای فرهنگی بوده که ضرورت دارد در جهت مقابله با آن و توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متوازن تمام دانشگاهیان، فرهنگیان، نخبگان و تحصیل کردگان در کنار نهادها ی دولتی و حاکمیتی و جریانهای سیاسی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همین طور رسانه ها از جمله صدا و سیما، روزنامه ها و… بصورت هماهنگ از طریق تهیه و تدوین برنامه و نقشه راه مشخص بر گرفته از سیاست های کلان کشور برای فرهنگ سازی و ارتقای شاخصهای اجتماعی، فرهنگی، توسعه و کاهش آسیبهای اجتماعی ، امنیتی و در نهایت رشد شاخصهای مورد نظر، اقدام نمایند .

بديهي است نتیجه فرهنگ منحط و غلط قوم گرایی و طایفه سالاری به جای شایسته سالاری در طول دو دهه ی اخیر، عقب افتادن از قافله ی توسعه در ابعاد مختلف آن در مقایسه با سایر استانهای کشور از جمله همسایگان می باشد.
باور بفرماييد ، طایفه گرایی نتیجه ای جز تحمیل افكاری كاذب در ذهن افراد جامعه ندارد ، تاثیر طایفه گرایی بر افكار، اذهان و فرهنگ یك جامعه ، افراد جامعه را به سمتی هدایت می كند كه انجام كار ها و امورات اداری و بهره مندی از امتیازات اجتماعی وابسته به حضور یكی از اقوام و یا هم طایفه خود در سازمان های دولتی می باشد ، متاسفانه چه بخواهیم و چه نخواهیم طایفه گرایی برنده ی میدان مبارزه با شایسته سالاری بوده و در حال حاضر می توان وزنه ی وابستگی های طایفه ای را سنگین تر و موثرتر از شایسته سالاری دانست.
لذا درآیه13 سوره حجرات آمده است:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ .
ای مردم ، ما شما را از نری و ماده ای بیافریدیم و شما را جماعتها و قبیله ها کردیم تا یکدیگر را بشناسید هر آینه گرامی ترین شما نزد خدا، پرهیزگارترین شماست ،خدا دانا و کاردان است .
در اهمیت نکوهش فرهنگ قوم و طایفه گرایی ، پیامبر بزرگ اسلام می فرماید: « هر كسی كه در دلش به اندازه دانه ای خردل از عصبیت (تعصب قبیله ای )باشد ، خداوند او را در روز قیامت همراه اعراب زمان جاهلیت محشور می كند.(وسایل الشیعه ،ج 15 باب57)
همچنین حضرت علی (ع) در خطبه 192 نهج البلاغه ضمن نكوهش تعصب ، شیطان را منشاء تعصب و پیشوای متعصبان می داند ومی فرماید: « زنهار! زنهار! از پیروی و اطاعت بزرگترها و روءسایتان برحذر باشید همانها كه به واسطه موقعیت خود تكبر می فروشند. همانها كه خویشتن را بالاتر از نسب خود می شمارند و كارهای نادرست را به خدا نسبت می دهند و به انكار نعمتهای خدا برخاستند تا با قضایش ستیز كنند و نعمتهایش را نادیده گیرند آنها پی و بنیان تعصب و ستون و اركان فتنه و فساد و شمشیرهای تفاخر جاهلیتند» . !!!
با استناد بر همین خطبه و روایت می توان به راحتی فهمید كه طایفه گرایی حتی در تضاد با ارزش های اسلامی بوده و زیر پا گذاشتن حق کسی یا کسانی بخاطر قومیت عملی مذموم و غیرانسانی می باشد .
در خصوص مخرب بودن طایفه گرایی همین بس كه درجنگ احد سلمان فارسی پس از این كه ضربت را به یكی از افراد دشمن فرود آورد از روی غرور گفت : « خذها وانا الغلام الفارسی » یعنی این ضربت را ازمن تحویل بگیر كه من یك جوان فارسی هستم ،
پیامبر (ص)پی برد كه این سخن تعصبات دیگران را برخواهد انگیخت، فوراً به اوگفت كه چرا نگفتی منم جوان انصاری . یعنی چرا به چیزی كه به آیین ومسلك مربوط است ، افتخار نكردی ومسئله ی قومی ونژادی را مطرح نموده ای!!!
پیامبر (ص) در جای دیگر می فرماید: «عربیت پدر كسی به شمار نمی رود فقط زبان گویای آن است ،آن كه عملش نتواند اورا به جایی برساند حسب ونسبش نیز او را بجایی نخواهد رساند.»( سنن ابی داود، ج2، ص625).
روزی سلمان فارسی در مسجد پیامبر (ص) نشسته بود ،عده ای از بزرگان صحابه نیز حاضر بودند، سخن از اصل ونسب به میان آمد، هركس در باره ی اصل ونسب خود چیزی می گفت آن را بالا می برد ، نوبت به سلمان رسید ، به اوگفتند تو از اصل ونسب خودت بگو ، این مرد فرزانه تعلیم یافته وتربیت شده ی اسلامی بجای این كه از اصل ، نسب و افتخارات نژاد سخن به میان آورد ، گفت: « من نامم سلمان است و فرزند یكی از بندگان خدا هستم، گمراه بودم خداوند به وسیله ی محمد (ص) مرا راهنمایی كرد ، فقیر بودم خداوند به وسیله ی محمد(ص) مرا بی نیاز كرد ، برده بودم خداوند به وسیله ی محمد (ص)مرا آزاد كرد .این است اصل ونسب من.
در این زمان پیامبر (ص)وارد شد و سلمان گزارش جریان را به عرض آن حضرت رساند ، پیامبر (ص)رو كرد به آن جماعت كه همه از قریش بودند و فرمود : « ای گروه قریش ! خون یعنی چه؟ نژاد یعنی چه ؟ نسب افتخار آمیز هر كس ، دین اوست . مردانگی هركس عبارت است از خلق وخوی وشخصیت وكار بیشتر او ، اصل وریشه ی هر كس عبارت است از عقل وفهم وادراك او ، چه ریشه واصل نژادی بالا تر از عقل است.!؟یعنی به جای افتخار به استخوان های پوسیده ، به دین ، اخلاق ،عقل ، فهم وادراك خود افتخار كنید.
تفکر امام خمینی(ره) از آغاز نهضت اسلامی مبتنی بر اندیشه وحدت اسلامی و نگرش امت مدارانه به مسائل جهان اسلام بوده است. ایشان مصالح اسلام و مسلمانان را همواره در کنار مصالح و منافع ملی قرار داده و رفع مشکلات از جامعه مسلمانان را یک اصل مسلم می شمردند.
نگرش امام (ره ) به قومیت، ملیت و اندیشه فراملی از ظرافت خاصی برخوردار است، ایشان تا هنگامی به قومیت، حب وطن و احساسات پاک ملی گرایانه ارج می نهد که در قالب یک ایدئولوژی در برابر اسلام قرار نگرفته باشد. ایشان معتقدند که اسلام برای رفع تبعیض ها آمده است و برای هیچ گروهی ویژگی خاص قرار نداده است: « اسلام بزرگ تمام تبعیض ها را محکوم نموده و برای هیچ گروهی ویژگی خاصی قرار نداده، و تقوا و تعهد به اسلام، تنها کرامت انسانها است و در پناه اسلام و جمهوری اسلامی حق اداره امور داخلی و محلی و رفع هرگونه تبعیض فرهنگی و اقتصادی و سیاسی متعلق به تمام قشرهای ملت است».
بنابر این، اظهار برتری قومی و نژادی (خودبرتربینی )یکی از دلایل مهم ایجاد تفرقه و حتی راه اندازی جنگ های خونین بوده است،
فلذا بر تک تک شما مردم شریف استان بویژه معتمدین ، روشنفكران، دانشگاهیان و تحصیل کردگان ، فرهنگیان و نخبگان و بزرگان و همینطور جریانهای سیاسی است كه آستین بالا زده ، پرچم روشنگری بر افراشته و با مقابله جدی ، نسبت به برچیده شدن بساط قوم و طایفه گرایی درآستانه یازدهمین دوره انتخابات سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی ،كمر همت بسته و با تاسی به فرمایشات ائمه هدی (ع) و تمسك به آیه شریف « واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا » استان را از این مهلکه ی سخت نجات داده و در جهت شایسته سالاری گام اساسی برداشته تا ضمن بسترسازی توسعه ی همه جانبه و متوازن ، شرمنده مردم عزیز بویژه جوانان و همینطور آینده گان نیز نباشیم .
منبع:بویرنیوز
شماعلاوه بر نظر می توانید مطالب خود را به ایمیل (info@tezhgah.ir) یا قسمت تماس با ما بفرستید
نشر مطالب جنبه خبری و لزوما دیدگاه سایت نیست...

بديهي است نتیجه فرهنگ منحط و غلط قوم گرایی و طایفه سالاری به جای شایسته سالاری در طول دو دهه ی اخیر، عقب افتادن از قافله ی توسعه در ابعاد مختلف آن در مقایسه با سایر استانهای کشور از جمله همسایگان می باشد.
باور بفرماييد ، طایفه گرایی نتیجه ای جز تحمیل افكاری كاذب در ذهن افراد جامعه ندارد ، تاثیر طایفه گرایی بر افكار، اذهان و فرهنگ یك جامعه ، افراد جامعه را به سمتی هدایت می كند كه انجام كار ها و امورات اداری و بهره مندی از امتیازات اجتماعی وابسته به حضور یكی از اقوام و یا هم طایفه خود در سازمان های دولتی می باشد ، متاسفانه چه بخواهیم و چه نخواهیم طایفه گرایی برنده ی میدان مبارزه با شایسته سالاری بوده و در حال حاضر می توان وزنه ی وابستگی های طایفه ای را سنگین تر و موثرتر از شایسته سالاری دانست.
لذا درآیه13 سوره حجرات آمده است:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ .
ای مردم ، ما شما را از نری و ماده ای بیافریدیم و شما را جماعتها و قبیله ها کردیم تا یکدیگر را بشناسید هر آینه گرامی ترین شما نزد خدا، پرهیزگارترین شماست ،خدا دانا و کاردان است .
در اهمیت نکوهش فرهنگ قوم و طایفه گرایی ، پیامبر بزرگ اسلام می فرماید: « هر كسی كه در دلش به اندازه دانه ای خردل از عصبیت (تعصب قبیله ای )باشد ، خداوند او را در روز قیامت همراه اعراب زمان جاهلیت محشور می كند.(وسایل الشیعه ،ج 15 باب57)
همچنین حضرت علی (ع) در خطبه 192 نهج البلاغه ضمن نكوهش تعصب ، شیطان را منشاء تعصب و پیشوای متعصبان می داند ومی فرماید: « زنهار! زنهار! از پیروی و اطاعت بزرگترها و روءسایتان برحذر باشید همانها كه به واسطه موقعیت خود تكبر می فروشند. همانها كه خویشتن را بالاتر از نسب خود می شمارند و كارهای نادرست را به خدا نسبت می دهند و به انكار نعمتهای خدا برخاستند تا با قضایش ستیز كنند و نعمتهایش را نادیده گیرند آنها پی و بنیان تعصب و ستون و اركان فتنه و فساد و شمشیرهای تفاخر جاهلیتند» . !!!
با استناد بر همین خطبه و روایت می توان به راحتی فهمید كه طایفه گرایی حتی در تضاد با ارزش های اسلامی بوده و زیر پا گذاشتن حق کسی یا کسانی بخاطر قومیت عملی مذموم و غیرانسانی می باشد .
در خصوص مخرب بودن طایفه گرایی همین بس كه درجنگ احد سلمان فارسی پس از این كه ضربت را به یكی از افراد دشمن فرود آورد از روی غرور گفت : « خذها وانا الغلام الفارسی » یعنی این ضربت را ازمن تحویل بگیر كه من یك جوان فارسی هستم ،
پیامبر (ص)پی برد كه این سخن تعصبات دیگران را برخواهد انگیخت، فوراً به اوگفت كه چرا نگفتی منم جوان انصاری . یعنی چرا به چیزی كه به آیین ومسلك مربوط است ، افتخار نكردی ومسئله ی قومی ونژادی را مطرح نموده ای!!!
پیامبر (ص) در جای دیگر می فرماید: «عربیت پدر كسی به شمار نمی رود فقط زبان گویای آن است ،آن كه عملش نتواند اورا به جایی برساند حسب ونسبش نیز او را بجایی نخواهد رساند.»( سنن ابی داود، ج2، ص625).
روزی سلمان فارسی در مسجد پیامبر (ص) نشسته بود ،عده ای از بزرگان صحابه نیز حاضر بودند، سخن از اصل ونسب به میان آمد، هركس در باره ی اصل ونسب خود چیزی می گفت آن را بالا می برد ، نوبت به سلمان رسید ، به اوگفتند تو از اصل ونسب خودت بگو ، این مرد فرزانه تعلیم یافته وتربیت شده ی اسلامی بجای این كه از اصل ، نسب و افتخارات نژاد سخن به میان آورد ، گفت: « من نامم سلمان است و فرزند یكی از بندگان خدا هستم، گمراه بودم خداوند به وسیله ی محمد (ص) مرا راهنمایی كرد ، فقیر بودم خداوند به وسیله ی محمد(ص) مرا بی نیاز كرد ، برده بودم خداوند به وسیله ی محمد (ص)مرا آزاد كرد .این است اصل ونسب من.
در این زمان پیامبر (ص)وارد شد و سلمان گزارش جریان را به عرض آن حضرت رساند ، پیامبر (ص)رو كرد به آن جماعت كه همه از قریش بودند و فرمود : « ای گروه قریش ! خون یعنی چه؟ نژاد یعنی چه ؟ نسب افتخار آمیز هر كس ، دین اوست . مردانگی هركس عبارت است از خلق وخوی وشخصیت وكار بیشتر او ، اصل وریشه ی هر كس عبارت است از عقل وفهم وادراك او ، چه ریشه واصل نژادی بالا تر از عقل است.!؟یعنی به جای افتخار به استخوان های پوسیده ، به دین ، اخلاق ،عقل ، فهم وادراك خود افتخار كنید.
تفکر امام خمینی(ره) از آغاز نهضت اسلامی مبتنی بر اندیشه وحدت اسلامی و نگرش امت مدارانه به مسائل جهان اسلام بوده است. ایشان مصالح اسلام و مسلمانان را همواره در کنار مصالح و منافع ملی قرار داده و رفع مشکلات از جامعه مسلمانان را یک اصل مسلم می شمردند.
نگرش امام (ره ) به قومیت، ملیت و اندیشه فراملی از ظرافت خاصی برخوردار است، ایشان تا هنگامی به قومیت، حب وطن و احساسات پاک ملی گرایانه ارج می نهد که در قالب یک ایدئولوژی در برابر اسلام قرار نگرفته باشد. ایشان معتقدند که اسلام برای رفع تبعیض ها آمده است و برای هیچ گروهی ویژگی خاص قرار نداده است: « اسلام بزرگ تمام تبعیض ها را محکوم نموده و برای هیچ گروهی ویژگی خاصی قرار نداده، و تقوا و تعهد به اسلام، تنها کرامت انسانها است و در پناه اسلام و جمهوری اسلامی حق اداره امور داخلی و محلی و رفع هرگونه تبعیض فرهنگی و اقتصادی و سیاسی متعلق به تمام قشرهای ملت است».
بنابر این، اظهار برتری قومی و نژادی (خودبرتربینی )یکی از دلایل مهم ایجاد تفرقه و حتی راه اندازی جنگ های خونین بوده است،
فلذا بر تک تک شما مردم شریف استان بویژه معتمدین ، روشنفكران، دانشگاهیان و تحصیل کردگان ، فرهنگیان و نخبگان و بزرگان و همینطور جریانهای سیاسی است كه آستین بالا زده ، پرچم روشنگری بر افراشته و با مقابله جدی ، نسبت به برچیده شدن بساط قوم و طایفه گرایی درآستانه یازدهمین دوره انتخابات سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی ،كمر همت بسته و با تاسی به فرمایشات ائمه هدی (ع) و تمسك به آیه شریف « واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا » استان را از این مهلکه ی سخت نجات داده و در جهت شایسته سالاری گام اساسی برداشته تا ضمن بسترسازی توسعه ی همه جانبه و متوازن ، شرمنده مردم عزیز بویژه جوانان و همینطور آینده گان نیز نباشیم .
منبع:بویرنیوز