تژگاه > نسخه قابل چاپ > چرا باید رای بدهیم ؟ بابک مهدیان راد
صفحه نخست > انتخابات / پچ و پچ > چرا باید رای بدهیم ؟ بابک مهدیان راد

چرا باید رای بدهیم ؟ بابک مهدیان راد


12-11-1398, 21:56. نويسنده: admin
1 انتخابات، رکن اساسی مردمسالاری در ساختار و محتوای نظامهای سیاسی جهان از جمله در نظام  جمهوری اسلامی است و کسانی که خود را پاسدار و پشتیبان مردمسالاری دینی و دستاوردهای ناشی از آن مثل آزادی و حق تعیین سرنوشت و حضور در صحنه های تصمیم گیری و غیره می دانند، طبعاً باید خود را موظف به تحقق حداکثری ارکان اصلی دموکراسی از جمله انتخابات بدانند تا بواسطه همین ارتقاء نرخ مشارکت، اقتدار نهادهای مدنی در ساختار نظام سیاسی استمرار یابد.
2 پس از انقلاب بزرگ ۵۷، به دلایل گوناگون و موجه ساختار نظام ما بر اساس مردمسالاری دینی طراحی شد و از بدو استقرار این نظام با رهبری یک رهبر محبوب و متنفذ در اقشار مختلف مردم و پیروی مردم متدین کشورمان از وی یک نظام مردمی و دینی پی ریزی شد.
3 پس از وی نیز رهبر کنونی انقلاب اسلامی بطور مکرر بر مزایای سیستم مردمسالاری دینی تاکید می نماید، با توجه به مطلب فوق و اینکه خداوند نیز سرنوشت هرقوم و ملت را به خودشان واگذار نموده لذا وظیفه هر شهروند فعال و مسئولی مشارکت فعالانه در انتخابات است.
4 مشارکت مردم و شیوه ی تاثیرگذاری آنان در عرصه عمومی از زمان تشکیل نخستین شهرهای شورا محور سومریان تا تشکیل دولت شهرهای آتن و سپس ایجاد رژیم های مردمسالار در مغرب زمین همواره مورد توجه صاحبنظران علوم سیاسی بوده است.
5 استقرار نظام حقوقی و سیاسی انتخابات محور در شکل نهایی آن در سده های ۱۷ و ۱۸ میلادی با قبول تئوری "نماینده سالاری" و پیدایش نظامهای نماینده ای و در پی آن استقرار تئوری حاکمیت ملی انجام گرفت.
6 یکی از ویژگیهای انتخابات، ویژگی خصلت‌گزینی آن است؛ یعنی هم کاندیداتوری در انتخابات بنابر یک ساز و کار قانونی آزاد است و هم شهروندان رأی دهنده می تواند آزادانه گزینش نماید.
7 در کشورهای کمونیستی و بعضی کشورهای دیگر، تنها یک حزب حق فعالیت دارد و انتخابات بیشتر جنبه تاییدی و افزایش مقبولیت دارد تا یک گزینش آزادانه با تاثیر مستقیم در سرنوشت جامعه.
8 نظام جمهوری اسلامی در این میان یکی از نظامهایی است که ساز و کار انتخابات از اصالت لازم برخوردار است.
9 یکی از اصلی ترین خصوصیات این نظام، اداره ی امور مملکت با اتکاء به آراء عمومی است که در اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصل ششم به روشنی به آن پرداخته شده است.
10 صاحب نظران می گویند : "انتخابات دروازه‌ی دموکراسی است و برای استمرار و حفظ دموکراسی و سیستم حکومت مردمی بسیار ضروری است که مردم به طور مرتب و مکرر در صحنه و عرصه سیاسی حاضر باشند.
11 انتخابات نیز به عنوان بنیان دموکراسی باید پی در پی و براساس قانون اساسی و موازین پذیرفته شده جهانی برگزار گردد؛ بر همین اساس از زمان استقرار نظام جمهوری اسلامی تاکنون انتخابات های فراوان برگزار گردیده است و با وجود اینکه در این انتخابها برخی گروهها اکثریت و برخی اقلیت داشتند و به بیان دیگر به رغم اینکه برخی طیفها زمانی پیروز و درانتخاباتی دیگر شکست خورده انتخابات بودند، اما پیروز همیشگی میدان ملت ایران و نظام مردمسالار آن بودند.
12  در نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر رأی مردم است انتخاباتهایی از قبیل انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری برگزار می شود که علل و مزیت های خاص خود را دارد که ذکر آنها در این مقال نمی گنجد.
13  اما به طور اجمالی، این انتخاباتها نشان دهنده این امر هستند که کلیه مسئولین از بالا تا پایین باید بی واسطه یا با واسطه توسط مردم انتخاب گردند؛ بنابراین حضور مردم در همه ی عرصه ها و صحنه ها و برای همیشه تضمین شده می باشد و این حضور یک ضرورت انکار ناپذیر است.
14  در این میان برای یک مشارکت و حضور فعال و گسترده، مسئولین نظام بخصوص هیاتهای اجرایی و نظارت رسالت سنگینی را در قبال رای دهندگان دارند، آنها باید بستر های لازم را برای یک‌ مشارکت حداکثری ایجاد کنند.
15  دولت برآمده از ملت نیز باید بستری را در دراز مدت ایجاد کند که این بستر شامل تقویت و حمایت از سازمانهای مردم نهاد و بسترسازی ایجاد تشکلها و احزاب سیاسی است.
16  همانطور که برای بسط و توسعه ی اقتصادی و مشارکت مردم در اقتصاد نیاز به تقویت و توسعه تعاونی ها و شرکت ها است و بدون ایجاد این شرکتها فضای رقابتی اقتصادی ایجاد نمی شود و کارآمدی اقتصاد به کارآمدی این شرکتها به عنوان اشخاص حقوقی است، در خصوص توسعه سیاسی نیز ضروری است که دولت اقدامات فروانی را انجام دهد که یکی از این اقدامات ایجاد بستر خودنمایی احزاب و گروههای گوناگون و قانونی در انتخابات است.
17  رسانه ملی نیز به عنوان بخش مهمی از حاکمیت وظیفه دارد فارغ از جناحهای سیاسی بر اهمیت و ضرورت حضور مردم تاکید کند و با دعوت از سلایق و تفکرات گوناگون انگیزه های لازم را برای برگزاری یک انتخابات رقابتی و پرشور ایجاد نماید.
18  اقدامات پیش از انتخابات باید بگونه ای باشد که هم مشارکت حداکثری را موجب شود و هم به معنای واقعی عصاره ملت و نمایندگان واقعی ملت در خانه ی ملت باشند، وقتی بهترینها در مجلس باشند و رویکرد اکثریت ملت همان اراده ملت و افکار عمومی باشد مجلسی کارآمد و مقتدر خواهیم داشت.
19 شرکت گسترده مردم در انتخابات و انتخاب افراد اصلح در میان همین کاندیداها که نه گفتن به افراد افراطی ولو شناخته شده و مطرح پیامهای بسیار خوبی دارد، اگر نامزدهای طیفهای مختلفی انتخاب شوند وبه مجلس راه یابند و میزان آراء طیفها تفاوت فاحش داشته باشد این نیز دارای پیام است و آن اینکه نظر اکثریت ملت متمایل به طیف خاصی از جناح سیاسی است و دلبستگی ملت به سرنوشت این مرز و بوم و این نظام در مرتبه اول و تمایل بیشتر به یک گفتمان دیگر است.
20  از طرف دیگر مردم با شرکت در انتخابات دشمنان خارجی را که نقشه های شومی را برای این آب و خاک در سر دارند مایوس می کنند.
21  همچنین مردم با شرکت در انتخابات از این ظرفیت نظام و قانون اساسی استفاده می کنند و بدون ایجاد تنش و درگیری و بحران و با حفظ امنیت و اقتدار کشور حرف خود را در درون نظام و با سازوکارهای نظام زده و راه نفوذ و سوء استفاده دشمن و ایجاد بحراتهای سیاسی و اجتماعی را نیز مسدود نماید.
22  اگر مردم زیانهای عدم شرکت در انتخابات را بررسی و خسارتهای ناشی از آن را محاسبه نمایند  بلادرنگ و با شور و شوق و با حضوری شکوهمند در انتخابات شرکت خواهند کرد، در طول این انتخابات های متعدد که در این کشور برگزار شد هرگاه حضور باشکوهتر و درصد شرکت کنندگان بیشتر بود موفقیتها و دستاوردهای آن نیز بیشتر بود و ملت و نظام از آن منتفع شدند. لذا حتی یک رای بیشتر به همان اندازه بر اقتدار این مرز و بوم می افزاید. البته ملت فهیم ایران این موضوع را به درستی درک کرده اند و هرچه که پیش میرویم بلوغ سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آنها بیشتر می شود و تصمیات درستی می گیرند و برنقش اساسی و قدرت بی بدیل خود صحه میگذارند.
23  وقتی که مقام اول این نظام توصیه بر حضور حداکثری دارد و حتی از کسانیکه نظام را قبول ندارند می خواهد که در انتخابات شرکت کنند باید دست اندرکاران و ناظران انتخابات نیز بستری فراهم کنند که همه ی جریانات درون نظام به میزان قابل قبولی که بتوانند لیست بدهند و کاندیدای مطرح داشته باشند. نظام متعلق به مردم است و مسئولین از بدو انقلاب تاکنون به واسطه ی مردم در پستهای این نظام قرار گرفتند و بطور قطع ویقین آنچه را که مردم انتخاب میکنند و آن افرادی که بر می گزینند در راستای اهداف و منافع این نظام مردمی و توسعه و تعالی جمهوری اسلامی و آحاد این مرز و بوم قدم برمی دارند.
24  همچنین سازو کارهایی در قانون اساسی و قوانین عادی برای برخورد با کسانیکه به رای مردم خیانت کنند وجود دارد. خلاصه اینکه ممکن است آن اقدامات درازمدت توسط دولتها بخوبی انجام نشده باشد و یا در اقدامات کنونی و بعد از آن قصور و تقصیری باشد ویا از هیاتهای نظارت انتظارات بیشتر از این می بود و نقدهایی هم وارد باشد.همه ی اینها و موارد دیگر دلیلی بر عدم حضور نیست. ما نباید مطلق انگاری کنیم، به هر صورت هر جایی نقاط ضعف و قوت وجود دارد.
25  ما باید بدانیم سود مشارکت در انتخابات در وهله اول به خودمان میگردد. بعضیها هم هستند که در هر انتخاباتی بر طبل ناامیدی می دمند و القاء میکنند که چرا رای بدهیم؟ غافل از اینکه با این سوال گمراه کننده حقی را از خود سلب میکنیم و اگر براثر عدم مشارکت اقتدار این کشور خدشه دار شود، دودش به چشم خودمان میرود.ما میتوانیم با حضور خود و انتخاب کاندیدا یا کاندیداهای خود نیز ضمن دادن پیام حمایت همه جانبه از نظام مردمی پیامهای دیگری را نیز بدهیم و مسئولین و دست اندرکاران را وادار به تصمیمات درست تر بکنیم اما اگر بخواهیم با انتخابات قهر کنیم ضمن اینکه پیام خودمان را نرساندیم اقتدار کشور را زیر سوال میبریم و در این صورت خودمان لطمه می بینیم؛ قهر کردن با نظامی که حضور مردم را میطلبد عاقلانه نیست، بلکه آب در آسیاب دشمن ریختن است.
پس اگر امنیت و رفاه و تعالی و پیشرفت بیشتر را خواهانیم باید درانتخابات پیش رو شرکت فعال داشته باشیم و اگر همه ی انتقادات و ایرادات و گلایه ها را بشنویم و بپذیریم و صحه بگذاریم نباید صحه بر عدم شرکت در انتخابات بگذاریم، اقتدار این ملت و نظام و این کشور بزرگ و ستودنی با شرکت در انتخابات تضمین میشود.
بازگشت